MÜPA, 2014 szeptember 23.

mehta.jpgA műsor Ben Haim I. szimfóniájának 2. tételével, a Zsoltárral indult. Nem ismertem Paul Ben-Haimot (1897-1984), a tájékoztatóból tudtam meg, hogy Frankenburger néven Münchenben született, 1933-ban vándorolt ki Palesztinába, hogy segítse az ország zenei kultúrájának megteremtését. Szimfóniájának részlete a két következő mű árnyékában bagatellnek tűnhet, de arra mindenképp jó, hogy felkeltse az érdeklődést. Az enyémet sikerült, a fentebb belinkelt zenei fájlt négyszer hallgattam végig, másodszorra megnyílt, harmadszor kialakult a kép. Élvezhető!

Csajkovszkij VI. Patetikus szimfóniája egyike a kedvenc darabjaimnak. Egy Karajan vezényelte felvételen nőttem föl, de nagyon átrendeződött bennem minden, amikor meghallottam, hogy vezényli Fischer Iván a Budapesti Fesztiválzenekar élén. Patetikus szimfónia fölösleges pátosz nélkül.
Nagyon készültem a rajongott Zubin Mehta értelmezésére - és egy kicsit meglepődtem. Mehta megmutatott néhány felfedezésre váró részletet, ám úgy éreztem, végig a tökéletes technikára koncentrál, a romantikus orosz nagy önéletrajzi összefoglalójában lévő szélsőséges érzelmeket nem tartja fontosnak. Igen száraznak éreztem, túlságosan pátoszmentesnek.

A szünet után újabb meglepetés: Richard Strauss Hősi élet című szimfonikus költeményének előadásához bevonult két magyar ütős: Dénes Roland és Herboly László, mindketten a Budapesti Fesztiválzenekar kiváló művészei. Utóbb tudtam meg, hogy a zsidó újév miatt a zenekarból néhányan hazautaztak és Mehta mester ki máshoz fordult volna baráti segítségért, mint Fischer Ivánhoz, ő adta kölcsön a két zenészét. Büszke voltam, hogy egy ilyen parádés csapatban a kedvenc zenekarom tagjait látom és hallom. Velük sokkal jobban tetszett a zene, ami más előadásban sem utolsó.

Álljon itt illusztrációképpen egy ritkaság: a saját művét Richard Strauss vezényli!

A bejegyzés trackback címe:

https://zene.blog.hu/api/trackback/id/tr3412886268

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása