kotelezo.jpgKedves olvasó kommentben fűzött hozzá egy nagyon idevágó interjú-részletet, ami a HVG-ben jelent meg, Vekerdy Tamás pszichológus nemrég mondta a következőket:

hvg.hu: Ön évtizedek óta szorgalmazza, hogy több mozgás és több művészeti nevelés legyen az iskolákban. A kormány bevezette a mindennapos testnevelést, és most a mindennapos éneklésről beszél. Meghallgatták ezeket az érveket?

vekerdy.jpgVekerdy Tamás: Jajj! A perzsák szerint a sátán Isten majma. Ellesi a gondolatait, és mindent megcsinál, rosszul. Hogy elvegye tőle az emberek kedvét.
Kell mozgás a gyerekeknek?
Nagyon is kell!
Sok mozgás kell a gyerekeknek?
Igen.
De nem testnevelésórára van szükség, különösen nem a 6-12 éves korúaknak. Hanem arra, hogy futkározzanak, játszanak sokat a levegőn, legyen fogócska, ipiapacs, bújócska. Nem megkötött mozgásra van szükség, hanem szabad mozgásra. A gyereknek, amikor iskolába megy, még arányaiban a testéhez képest nagy a feje, felnőtt agyveleje van. Az agy a legoxigénigényesebb szerv. A gyereknek ezt kellene ellátni kellő mennyiségű oxigénnel, miközben a tüdőlebenyeinek felszíne egyötöde a felnőttének. Tehát a gyereknek 4-5 órát kellene rohangálnia, üvöltöznie a szabad levegőn, hogy agya hozzájusson a kellő oxigénhez. Tehát igen, sok mozgás kell, de testnevelésóra nem kell.

És mi az, hogy mindennapos ének?
Talán nem énekelnek már 40 éve mindennap Winkler Márta iskolájában, vagy 100 éve a Waldorf-iskolákban? Vagy bármely jó tanító néninél?
De ehhez nem kell énekóra, sem énekkar.
Ráérős idő kell, és tanári szabadság.
És az kell, hogy élvezzék a gyerekek a közös éneklést, hogy együtt énekeljenek, az sem baj, ha kezdetben hamisan. Nem, nem kötelező dolgok kellenek. A sikeres közoktatás feltételeit leíró McKinsey-jelentés azt mondja, hogy a közoktatásban minden használ és épít, ami lehetséges, és minden roncsol és pusztít, ami a kötelező. A mai oktatásvezetés csak kötelezőben tud gondolkodni.

 

Eddig elmondta a véleményét

egy kétgyerekes anyuka

egy aktív zenész

egy Skandináviát megjárt zenetanárnő

Továbbra is várom az érintettek véleményét a kötelező éneklésről. Elküldhetik ide kommentben, a fészbúkra vagy a zenekronika@gmail.com címre.

A bejegyzés trackback címe:

http://zene.blog.hu/api/trackback/id/tr337869084

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

akrob 2015.10.01. 13:02:37

Jelentős tudós okos szavai. Érdemes hát megfontolni, megfogadni. A döntéshozóknak is!

kampokez 2015.10.01. 15:38:45

Vekerdi Tamás az egyetlen pedagógus szakember akinek adok a szavára.Most sem csalódtam benne!

Gizella Baranyai 2015.10.03. 09:42:29

Sokat tanultam is, és sokat tanítottam is, éppen a 6-12 éves korosztályban is.
A játékos tanulás még a középiskolában, és a felsőoktatásban is hatékony. A mindennapi mozgás az egészségünk szempontjából is fontos, a művészeti nevelés pedig az úgynevezett alapműveltség elsajátításában is fontos, amit szerintem az általános iskolai oktatásban minden gyermeknek meg kellene szereznie.

Griska 2015.10.03. 22:34:01

A merev tantárgyi megközelítés sem túl jó... Az elméletet mindenkinek meg kell tanulnia, de én például nem ragaszkodnék ahhoz, hogy "rajzot", "éneket", "tornát" tanítsanak. Megfelelő tanár-, diák- és nyersanyagbázis megléte esetén simán el tudnám képzelni, hogy "rajzórán" fafaragást vagy szoborkészítést tanuljanak, de akár a számitógéppel előállított "vizuális termék" is belefér, "énekórán" és a magyarórák egy részén tarthatnának "színpadi" órákat, nem csak éneklést, hanem vers-és prózamondást - kinek mihez vannak adottságai. Művészi tornát és táncot sem csak a kiválasztott keveseknek kellene tanítani, nem minden szól a szereplésről... A lényeg a közösségben művelt önkifejezés... Persze tudom, ebből az álomból is bilibe lógó kézzel ébredek :), pedig nem kifejezetten anyagi kérdésről van szó. Szerintem azok a tanárok/tanítók, akik a felsorolt tantárgyak tanítását nem robotként élik meg, egyetértenek velem még akkor is, ha nyilvánosan lefantasztáznak...