2017 január 22.
MÜPA

Idén valahogy elmaradt a zenei maratonokat szükségszerűen kísérő dünnyögés, amikoris zenei téren nagyon brahms-maraton.pnghozzáértő emberek állapodnak meg abban, hogy bár életükben nem csináltak végig egy maratont sem, azért annyit jól tudnak, hogy egyszerre ennyi zenét befogadni lehetetlen!

Korábban kicsit bővebben megírtam: a zenei maraton másfajta élmény mint egy szimpla koncert, az egész napos program hatása hetekig, olykor hónapokig tart. Nem hagytam ki eddig egyet sem: 2008 Csajkovszkij, 2009 Dvorák, 2010 Beethoven, 2011 Schubert, 2012 Mozart, 2013 Bartók, 2014 Bach, 2015 Sztravinszkij, 2016 Mendelssohn-Schumann.


10:30 I. szimfónia
Concerto Budapest, vezényel Keller András.
A nézőtér erősen foghíjas. Mellémül egy ember, hatalmas fényképezőgéppel. Atyavilág, végig fogja csattogni a koncertet? Jaj, dehogy, én a MÜPA hivatásos fotósa vagyok és a gépem hangtalan. Volt már itt probléma csattogással, egyszer a karmester is leállította a zenét és felszólt, hogy elég, de az a fényképész külsős volt. Ebben maradunk.
A karmestert meglátva édesanyám odasúgja: a jövő héten el kell mennem fodrászhoz. Keller András rőzséje tényleg átlagon felüli. A zene remekül szól, a zenekar jó, az irányítás precíz.
A fotós valóban hangtalanul dolgozik, éljenéljen!!!

11:30.
d-dúr szerenád
A Budapesti Vonósok előadása a Fesztiválszínházban. Pilz János a hangversenymester, megszokott minőség, telt hangzás, nagyzenekari élmény,

12:30
II. szimfónia
Győri Filharmonikus Zenekar, vezényel Berkes Kálmán.
A világ több helyén jól csengő nevű klarinétművész 2009 áprilisa óta komoly tényezővé tette a győri zenekart, ám nem tudok elszakadni attól, hogy nem karmester. Brahms II szimfóniáját Sir Colin Davis értelmezésében tettem magamévá, ehhez hasonlítottam az összes többit, egészen addig, amíg Fischer Ivánnak köszönhetően teljesen át nem értékeltem. Nem mondhatom, hogy nem szólt jól a zenekar. korrekt volt az előadás, de hiányoltam belőle azt a sok finom pluszt, amit Davis és Fischer Iván (meg Solti György, Kurt Masur, Sergiu Celibidache) hozzátesz. Azért persze tetszett ez is, de CD-n nem venném meg.

14:00
B-dúr szextett
Kelemen Barnabás, Kokas Dóra, Maxim Rysanov, bravúros előadás, teljes teltház, bombasiker.

15:00
III. szimfónia
MÁV Szimfonikusok, Csaba Péterrel
Lassan kezdek előítéletes lenni ezzel az összeállítással, az elmúlt években ha találkoztam velük, sosem tudtam átengedni magam a zene élvezetének, mindig durva hibák sora zökkentett ki. Biztos valamit én csinálok rosszul, hiszen Csaba Pétert, a Franciaországban élő hegedűművészt választott hazájában nemrég rangos kitüntetéssel ismerték el, én viszont azt tapasztalom, hogy ha ő irányít egy zenekart, az soha nincs egyben. Most sem volt másképp, Brahms nagyszerű műve nem tudta felülírni az előadás kívánnivalóit.

17:00
IV. szimfónia
A Nemzeti Filharmonikusokat a program szerint Kocsis Zoltánnak kellett volna irányítania, de ő lassan három hónapja itthagyott minket.  Kovács János állt a helyére és vezényelte le ezt a gyöngyszemet kiválóan.

18:00
h-moll klarinétötös
Ács Ákos és az Eckhardt vonósnégyes
Aki ismeri a Budapesti Fesztiválzenekart, az tudja, hogy Eckhardt Violetta (első hegedű), Bujtor Balázs (második hegedű), Sipos Gábor (a Fesztiválzenekarban hegedűs, de itt brácsás) és Sovány Rita (cselló), továbbá Ács Ákos
világszínvonalú zenészek, bármilyen színpadon, szólóban is megállják a helyüket, így együtt pedig csodát tettek. A hozzáértő közönség részéről az egyik leglelkesebb ünneplés jutott nekik.

19:00
d-moll zongoraverseny
Vass András irányításával a Pannon Filharmonikusok. A szólista Várjon Dénes iránti rajongásom miatt erre a koncertre készültem leginkább, ám a csalódásom leírhatatlan. Nem szoktam koncerteket otthagyni, de itt kénytelen voltam.
A maraton első programján mellém ült a MÜPA fotósa és egy rövid, barátságos beszélgetést követően el is felejtettem, hogy ott van. Most újabb fotós érkezett, hatalmas, durván csattogó géppel és nekikezdett.
Három  perc után megkértem, hogy hagyja abba, mert így lehetetlen a zenére figyelni, de ő nem hagyta abba, csattogott tovább rendületlenül. Annyi érzés legalább volt benne, hogy a pianók közben nem exponált - akkor visszanézte az addigi felvételeit, ami ugyancsak nem hangtan, felér egy cukorkával csörgő, vagy a műsorfüzet lapjait gyűrögető idős hölgy által keltett zajokkal - de ahhoz már kevés volt, hogy felismerje, vagy használja a gépén a SILENT MODE üzemmódot. Nagyjából kétszer akkora vagyok, mint ő, de koncert közben nem csinálhatok balhét, ezt nem tehetem meg sem a szerzővel, sem az előadóval, sem a többi nézővel.
Győzött a türhőség, felálltunk és kijöttünk.
Nézőtéri ügyelő nem volt, illetve volt, de nem ért rá.
A kedves kis hostessek azt kérték, fáradjak le az információhoz, ott majd segítenek.
Az információnál a panaszkönyvet tolták az orrom alá: írjak bele.
Megtettem, de az ellopott zenei élményt nem tudja visszaadni semmi!

Az ember ilyenkor először megfogadja, hogy megvárja a fotóst és megráncigálja, vagy összefogdossa az objektíveit, esetleg leejti a gépet, vagy őt magát, majd szép lassan lehiggad, kiszellőzteti a fejét, a végén pedig legyint, hiszen a zenei élmény legyőz mindent.

20:00
Nyolc Schumann variáció
A 82 éves Rados Ferenc elfelejttetett velünk mindent, ami az előző órában történt. Aztán az elmúlt év rossz dolgait is.
A zeneblog mottója duplán érvényesült:
Zeneidő. mikor az élet bocsánatot kér azért, amilyen máskor
(Fodor Ákos) MyStat - Az ingyenes webstatisztika

21:00
Budapesti Fesztiválzenekar
meglepetéskoncert
A tavalyi maraton befejezésétől nem voltam elragadtatva, az egész napos koncerthallgatás után valami finomabb dologra vágytam, idén megkaptam. A közönség választhatott, mit játsszon a kedvenc zenekara. És a zenekar játszott! Valami csoda, amikor a zenész is élvezi a saját játékát, ez alkalommal nem csak a közönség mosolygott, hanem a zenészek is. A 2017 maraton méltó befejezést nyert.

A Várjon Dénes koncertje helyett történtekről meg amint lehet, tájékoztatom a kedves olvasóimat.

A bejegyzés trackback címe:

https://zene.blog.hu/api/trackback/id/tr9712406035

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása