Johann Sebastian Bach: h-moll mise
Purcell Kórus + Orfeo Zenekar
vez: Vashegyi György
MÜPA, 2017 október 25.

Még eltelik 7 év és egészen pontosan 300 éves lesz Bach legrejtélyesebb  műve, amit hozzáértők a zenetörténet egyik legnagyobb alkotásának tartanak. Bach a haláláig dolgozott rajta, a művet mégis a fia, Carl Philipp Emanuel Bach fejezte be és adta elő egy-egy részletét, a kétórás mise teljes bemutatójára bő 100 évvel J.S. Bach halála után került sor. Azóta is kutatják, hogy az evangélikus szerző miért írt katolikus misét és miért latin nyelven írta, hogy csak két vitatott kérdést említsek.

vashegyi.jpg

Latin szöveget olaszosan?
Számomra pedig az a kérdés, hogy a latin nyelvű szöveget egyes kórusok miért olaszos kiejtéssel éneklik.
Esztergomi ferences diák koromban magam is énekeltem a gimnázium kórusában, ezért mindig idegenül hangzott, amikor azt hallottam, hogy glória in ekszcselzisz deo, vagy hogy dona nobis pácsem.  Öt éve járt itt Sir John Eliot Gardiner a Forradalom és Romantika Zenekarral, hogy előadják Beethoven Missa Solemnisét, amit épp a nézőtéren helyet foglaló Vashegyi György közelében élveztem végig - és ott is összerezzentem, amikor a szövegben c helyett cs hangzott el.

Most is így volt. Azt hiszem, kénytelen leszek megbarátkozni a dologgal. Azért felhívtam egy latintanárt, az interneten elsőként elérhető Angyal Mónikát, aki nagyon kedvesen elmondta, hogy alapvetően kétféle latin kiejtés létezik, az erasmusi, vagy a restituált, azaz visszaállított ókori kiejtés. Használható bármelyik, csak a kettőt nem illik keverni, tehát aki igényes, az eltérés esetén következetesen ragaszkodik vagy az egyik, vagy a másik kiejtési módhoz.Magyarországon az erasmusi az elterjedtebb, de mivel a Vatikán nyelve az olasz, az egyházi művek előadása során elfogadható az olaszos kiejtés is.

Hogy mondja a pápa?
Nem tudom elfelejteni azt a kis geget, amikor hárman összevitatkoztunk egy rádióműsoron: jól mondta-e a bemondó a Regina Coelit?  Szerintem céli. Volt aki a bemondóval értett egyet, hogy cöli. Kerestünk valami hitelesnek tűnő felvételt a neten és sikerült a legautentikusabbat: XVI. Benedek pápa. Rá is zendített, hogy redzsina csééééli!

Persze félre kiejtés: a zene csodálatos volt.
Volt már arra példa, hogy egy-egy koncert közben és utána morogtam, hogy minek erőltetni a korhű hangszereket, ha egyszer nem tudják őket szépen megszólaltatni. Most nem volt ilyen probléma, sőt. Mintha sikerült volna ablakot nyitni a három évszázaddal ezelőtti korra. Igazi barokk muzsika, felemelő, ünnepélyes, hosszú, helyenként kissé monoton, több nézőtársamat láttam bebóbiskolni (amikor ébren voltam :-) ) Jó volt hogy beiktattak egy szünetet, ami után már mindenki frissen ült vissza a nézőtérre, igaz a mű is pergőbb volt.

Nagyon tetszett Peter Harvey bariton és Damien Guillon kontratenor, valamivel kevésbé a koreai Sunhae Im szoprán, még kevésbé Szigetvári Dávid tenor, aki a második részben már kifogástalanul énekelt, de az elején nem annyira. Pintér Ágnes a kórusból ugrott be Pasztircsák Polina helyett és az ilyen beugrásokon nem illendő fanyalogni, de azt nem tudom magamban tartani, hogy sokkal jobban élveztem volna a misét, ha Szutrély Katalin nem mögöttem foglal helyet a nézőtéren, hanem a színpadon énekli a szopránt.

Miért is kárpótlási mise?
Mert a februári Brahms-maratonon adódott egy kis problémám: kénytelen voltam kijönni az egyik koncertről, mellémült egy fotós és nem volt hajlandó abbahagyni a kattogást. Úgy gondoltam, a Művészetek Palotája megszegi a szerződésünket, amikor engedélyt ad bárkinek, hogy zavarja a nézőt. Először udvarias levelekkel ráztak le, ami után Káel Csaba vezérigazgatónak írtam, aki megnyugtatóan kezelte a problémát: választhattam néhány őszi program közül.

Ezt választottam és úgy érzem, nem rosszul!
Sokfelé hallok panaszt, hogy fotósok zavarják az előadásokat.
NE HAGYJUK! Ha mindenki mindig reklamál, a színházak százszor is meggondolják, hogy beengedik-e a paparazzókat. Ennek érdekében hoztam létre még tavasszal egy fészbúk csoportot KIFELÉ A KOCAFOTÓSOKKAL  néven. Még elég kevesen vagyunk...

 

A MÜPA koncertet egyenesben közvetítette a Bartók rádió, a hangtárban 3 hétig elérhető!

 

 

Szerettem volna e kis beszámolót olyan felvétellel illusztrálni, amin a fenti előadók szerepelnek, ilyet nem találtam, ezért álljon itt egy rövid keresztmetszet egy 2009-es jótékonysági h-moll miséből a Monteverdi Kórussal és az Óbudai Danubia Ifjúsági Zenekarral, érdekessége, hogy José Cura vezényel.

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://zene.blog.hu/api/trackback/id/tr4813105132

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása