bach.jpgSorrendben a hetedik maratonon vehettem részt Fischer Iván és a MÜPA jóvoltából. Eddig ugye 2008 Csajkovszkij, 2009 Dvořák,  2010 Beethoven 2011 Schubert 2012 Mozart és 2013 Bartók

Sajnos a kezdés időpontját elnéztem, így az első tapsig már csak a III. büfénél működö plazmatévéken keresztül élvezhettem Varnus Xavér játékát - és szerintem én jártam jól, mert a közönségnek háttal ülő művész igen jól be volt kamerázva, ennek hála közelről láthattam az arcát és a végtagjait, ahogy a hangszerek királynőjét szólaltatta meg, csodálatosan.

Zeneiskolások a Fesztiválszínházban
Művek Anna Magdalena Bach kottafüzetéből. Többet felismertünk, hogy jé, ezeken anno mi is játszottuk a zeneiskolában. Anna Magdalena Bach a nagy zeneszerző-zenész.zenepedagógus második felesége volt és őt tanítandó születettek ezek a viszonylag egyszerű darabok. Az első fellépő a 9. születésnapját ünneplő Werner Mária volt, a legemlékezetesebb talán a több ifjúsági verseny első díját elnyert, tízéves Boros Mihály, aki a műsorvezető által külön bemutatott  kiegészítő segítségével tudott korán reggel lecsúszkálni a jéggel borított Misináról, hogy elérje a Pécs-Budapest intercityt és hogy a három Bach invenció után elkövesse a feszített programú zenei maratonok történetének első ráadását: egy virtuóz Liszt-művet.

BFZ Kamarazenekar Kelemen Barnabással, Fassang Lászlóval és Pivon Gabriellával
Déltől a Bartók rádió is bekapcsolódott a műsorba és élő egyenesben adta a maratont - amíg lehetett, gyakran kapcsoltam be munka közben. Utólag meggyőződhettem arról, hogy a helyszínen bizony jól hallottam, hogy a d-moll hegedűversenyben Kelemen Barnabás nem a tőle megszokott színvonalon játszott, ám a h-moll szvit csodálatos volt. Az meg csak kis színes, ahogy felcipelték Fejérvári Zsolt nagybőgőjét a második emeletre, mert az egész zenekar az orgonista körül foglalt helyet.

 

Bubnó Tamás, a Szent Efrém Férfikar, az Aura Musicale és a Schola Cantorum Budapestiensis
a Fesztiválszínházban adta elő a 125. kantáta nyitótételét, több motettát és a a g-moll misét. A Schola Cantorum Budapestiensist alkotó gyermekek nem voltak túl meggyőzőek, vagy utálták az egészet, vagy nagyon fáradtak voltak, de nem volt túl jó élmény látni és hallani őket, a Bubnó Tamás irányította felnőtt kórusok viszont bőségesen kárpótoltak mindenért.

 

Budapesti Vonósok
A Bartók teremben egymás után előadott három Brandenburgi verseny magas színvonalú volt, ahogy a Budapesti Vonósok mindig,

 

Zombik a színpadon! - Zenei áldozat a világhírű Kuijken családdal
A maratonok történetének mélypontja volt számomra a fesztiválszínházban eltöltött óra, amikoris a belga családi kamarazenekar korabeli hangszereken adta elő Bach Musikalisches Opferét. Az egészből annyi maradt meg, hogy ülünk a sötétben, nincs levegő, a színpadon lézeng négy furcsa, üveges tekintetű figura és különösebb meggyőződés nélkül szólaltatják meg a hangszereiket, mindenféle külvilági kapcsolat nélkül, mintha maguk lennének valami bazinagy légüres térben. Az egyik el is aludt a színpadon, rendesen a mellére ejtette a fejét, de ez is pontosan passzolt az egész produkció hangulatába. Ha nem félek attól, hogy egyszer felállnak és valódi zombikhoz híven rátámadnak a közönségre, elaludtam volna én is.
Igazi zenei áldozat volt végigcsinálni velük azt a nehéz órát.
Mégis, a legemlékezetesebbet egy nézőtárs alakította, egy az előttem lévő sor közepén ülő, harmincas hölgyemény, aki ha bármi történt a hallótávolságában, azonnal forgolódni, hadonászni, cuppogni, hálistenkedni kezdett. Nélküle teljesen eluntam volna magam.

 

Brandenburgi versenyek korabeli hangszereken, Aura Musicale
Amikor a Bartók teremben megszólalt a másik három Brandenburgi verseny, számomra az egész maratont kezdte áthatni valami monotónia és bizony - a maratonok történetében először - elkezdtem kényelmetlenül érezni magam. A Brandenburgi versenyeket bármikor végighallgatnám, mind a hatot egymás után - kivéve 6 óra Bach-muzsika után és további három óra Bach muzsika előtt. Ráadásul a maratonok történetében ugyancsak eddig példa nélküli módon a program itt már bő félórát csúszott.

 

Spányi Miklós csembalózott a Fesztiválszínházban
Remekül játszott, de már képtelen voltam élvezni.
Ahogy tavaly tartottam attól, hogy viselek el egy egésznapos Bartók koncertet (végig élveztem!) - úgy eszembe sem jutott, hogy Bach mérgezést is kaphatok - és itt közel kerültem hozzá.

 

Zongoraversenyek a Bartók teremben a Pannon Filharmonikusokkal
Határozottan jót tett a közérzetemnek a három zongoraverseny, az első egy, a második két, a harmadik három zongorára. A szólisták: Fejérvári Zoltán, Kemenes András és Palojtay János remekeltek és nagyon jól szólt a Vass András irányította pécsi zenekar is. A koncertmesterüket látva eszembe jutott a két hónappal ezelőtti Wagner-Rossinis kalandunk a Kodály Központban, a három zongorára írt c-dúr versenyművet hallva pedig egy régi felvétel, amin az egyik zongorista nem más volt, mint Helmut Schmidt, egykori német szövetségi kancellár.

 

Várjon Dénes, Baráti Kristóf, Perényi Miklós
Ismét a harmadik emeleti büfénél kötöttem ki, ezúttal nem késés miatt, hanem mert erre a koncertre egyszerőűen nem kaptam jegyet. Szerintem ez a három művészünk megtöltötte volna a Bartók termet is, ami abból is látszott, hogy míg a reggeli orgonakoncertet nagyjából tizedmagammal követettem a plazmatévék egyikén, addigra a nagy triót kábé százan nézték-hallgatták ugyanígy. Köszönet a büféseknek, akik a nagy tömegre tekintettel visszafogottabban csörömpöltek a poharakkal és a tányérokkal és a hostesseknek is, akik csendesebben csapkodták a tetőterasz ajtaját, amikor dohányozni mentek ki és jöttek vissza.

 

Fesztiválzenekar, d-moll kettősverseny és Magnificat a Szent Efrém Férfikarral
Méltó befejezése az újabb hatalmas zenei vállalkozásnak.

A bejegyzés trackback címe:

https://zene.blog.hu/api/trackback/id/tr535800085

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása